"

Jednoduché tipy pro zdravější ráno

20. 04. 2020 , aktualizace: 24. 04. 2020 Sdílej na SrdceMoravy

Minutové investice do zdraví

Rána bývají velmi hektickou částí dne pro spoustu z nás. Spěcháme do práce, do školy, na veřejnou dopravu,... Je těžké si najít pár minut navíc. Ve spěchu popadneme nějaký ten koláček s šálkem kávy, rychle se obléknout a vyrazit ze dveří. Hned jsme v jednom kole a není čas myslet na sebe. Málo kdo si uvědomuje, kolik stresu se v něm takto ukládá, a to nejen toho nutričního, když žaludku přitížil pečivem hned po probuzení. Existují způsoby, jak podpořit tělo, aby to s námi dokázalo vydržet ve zdraví a zároveň nemusíš vstávat o hodinu dříve.  Deset až patnáct minut bude bohatě stačit. 

Podmínkou je ovšem zavedení do pravidelného režimu. Vydržíš-li rutinu provozovat po 21 dní, stane se tvou součástí. Bude to stejně přirozené, jako si každé ráno a večer vyčistit zuby.

Kyslík a voda

Oči se rozevřely do nového dne, následoval přesun do polohy v sedě na kraji postele. Dopřej si nyní alespoň pět hlubokých nádechů do břicha. Kyslík je úplný základ života (pro ověření si ho lze na pár minut odepřít). Okysličená krev bude lépe cirkulovat. Způsob dýchání má kromě toho velký vliv na emoce. Všímej si, že když cítíš strach, dýcháš rychle a mělce, při hněvu podobně, jen trochu více zhluboka. Když naopak pocítíš radost, bude tvůj dech pomalý a hluboký. Nálada, se kterou započneš svůj den, do značné míry ovlivní, jak se budeš během něj cítit. Lepší je tedy začínat s úsměvem a příjemným pocitem uvnitř.

Obvykle poté následuje návštěva toalety. Až si odbudeš, co je nutné, zastav se v koupelně a dej si sklenku holé vody. Tělo po celonoční regeneraci a detoxikaci potřebuje doplnit tekutiny. Voda je pro něj přirozená oproti kávě například. Sklenička čisté vody je pro restart organismu tím nejlepším palivem. 60 až 70 procent tělesné hmotnosti tvoří voda. Chvíli u ní tedy ještě zůstaneme.

Otužování je skvělý způsob, jak nahodit štíty v podobě imunity. Celé tělo zahájí pohotovost a ve snaze se zahřát začne krev proudit znatelně rychleji. Rychlejší proudění znamená i lepší regeneraci, což je plus nejen pro sportovce. Z psychologického hlediska přináší bonus v podobě zvýšené chuti do další činnosti. Zkrátka člověka nabudí do práce.  Stačí 1-2 minuty pod studenou sprchou. Nemusí být přímo ledová, k tomu si každý postupně dojde. Všeho s mírou a s ohledem na svoje tělo. Žádné náhlé skoky do extrémů.

Nyní je třeba se trochu zahřát. Můžeš udělat pár kliků, dřepů, trochu se proběhnout na místě,... Provést nějaké kratičké a jednoduché cvičení. Nejde o to získat extra sílu navíc, ale promazat kloubní spojení a prohřát co nejvíce svalů. Ideální je kupříkladu vis na hrazdě. Gravitace nás celý den „deformuje“ a páteř se s tím musí vypořádávat. Při visu lze cítit, jak se páteř protahuje a jednotlivé obratle od sebe vzdalují. Velmi příjemná procedůra.

Doplnit živiny

Na závěr přichází snídaně. Doporučuji začít den „živou stravou“, například syrovou zeleninou či ovocem. Doplníš vitamíny, minerály, antioxidanty a spoustu dalšího. Velmi důležité jsou enzymy. Každá činnost našeho těla je podmíněná různými druhy enzymů, trávení zrovna tak. Když jíme tepelně neupravenou zeleninu, enzymy v ní obsažené nám výrazně usnadní trávení. Po jídle tak nepřichází únava, jako při trávení stravy bez enzymů (tepelně upravené, běžná "lidská" strava, jako pečivo,...), kdy tělo musí jejich absenci kompenzovat z vlastních zásob. Naprosto perfektní potraviny jsou ty zelené, zejména ječmen s chlorellou. Sám si bez nich ráno nedokážu představit.

No a den může začít, jsme na něj důkladně připraveni! Zhruba 10 – 15 minut během kterých jsme zdraví hodnotně podpořili. Ráno bývá každá minuta drahá. Těch několik minut si však určitě vyhradit můžeme. Dovolím si tvrdit, že taková chvilka v pravidelném rytmu může ušetřit hodiny v nemocniční čekárně. Nestojí to za to?


Jinde na SrdceMoravy