"

Jak vypadá první trénink EMS? Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži

11. 09. 2020 , aktualizace: 13. 09. 2020 Sdílej na SrdceMoravy

Když jsem poprvé slyšel o EMS, byl jsem skeptický. Přece jenom už skoro deset let chodím pravidelně do posilovny. Jsem zvyklý na železo a hodiny týdně strávené v tělocvičně. Jak může 20 minut cvičení bez jakéhokoliv náčiní fungovat? ptal jsem se sám sebe. A jak tedy první lekce v EMS studiu Body Express Brno – Střed vypadá? Zkusil jsem si to na vlastní kůži. 

Přicházím do studia a hned se mě ujímá trenér Bořivoj Drastich. „Napijte se vody, budete to potřebovat,“ říká hned poté, co mě přivítá. První lekce vždy začíná krátkým rozhovorem. Trenér zjišťuje, jak vypadá váš běžný týden, co děláte za práci, za sporty i zda máte nějaké zdravotní problémy. Podle toho pak může správně nastavit trénink. Před samotným cvičením se zeptá i na zdravotní stav. EMS je opravdu pro každého s výjimkou lidí s kardiostimulátorem a těhotné ženy. 

S EMS procvičíte 95 procent svalů

Ještě před tréninkem se ptám: „Čím to je, že s EMS stačí cvičit jen dvacet minut týdně?“ Pořád v sobě totiž mám nějaké pochybnosti. „Když cvičíte normálně ve fitku, většinou jedete jen nějaké partie. Třeba ramena, záda. Při EMS procvičíte pětadevadesát procent svalů. Navíc do těla pošleme pětaosmdesát výbojů za sekundu. A toho při cvičení v posilovně nejste schopný docílit,“ vysvětluje Drastich. A jeho slova mají váhu. V roce 2000 založil první SPINNING® centrum v České republice. A s EMS má již pětiletou zkušenost.

Část v klidu u stolku tak máme hotovou. Dopíjím sklenici vody a jdu si pro speciální oblečení. Na EMS totiž v Body Expressu nepotřebujete vůbec nic. Dostávám speciální kraťase pod kolena, triko i ponožky. K tomu si na sebe pak oblékám ještě speciální vestu. Tu trenér před tím ještě postříká vodou, aby zvýšil vodivost. Pak mi dává speciální vodivé pásy i na další velké svalové partie – stehna, hýždě, vzpřimovače a paže. Vše propojí se strojem na EMS a může se jít cvičit. Celou dobu přitom máme roušku. Já si ji sundávám až těsně před cvičením. Instruktor ji má celou dobu. Návštěva studia je proto maximálně bezpečná i při současné situaci. 

4 sekundy stimulace svalů stačí

První lekce vypadá jinak než ostatní. Nejprve musíme nastavit intenzitu pro jednotlivé svaly. Začínáme u nohou. Trenér do mě začíná postupně pouštět elektrické impulsy. „Až něco ucítíte, dejte mi hned vědět,“ říká Drastich. Po malé chvíli již cítím mravenčení v pravé noze a hned to hlásím. „Je vidět, že máte jednu nohu silnější. Trochu přidáme na intenzitě a pocítíte obě,“ vysvětluje trenér. A je to pravda. Po chvíli již brní i druhá noha. A postupně přidáváme na intenzitě tak, jak je potřeba. Takhle pokračujeme i na další části těla. Trenér vždy řekne, do jakých svalů pouští impulsy. Pár sekund a je to. Opravdu cítím, jak mi elektřina proudí přesně tam, kde má. Skvěle tak poznávám svoje tělo. 

Pár minut a nastavení je hotovo. Už začínám pomalu cítit, že sportuji. A to jsme teprve na začátku. „Tak teď  konečně pořádně začneme. Dáme si dvanáct minut místo normálně dvaceti. Vždy budou čtyři sekundy pauza a pak čtyři sekundy zatnete svaly, které vám řeknu a pustím do vás elektrický impuls,“ popisuje Drastich. A v duchu si říkám, čtyři sekundy? To přece nic není. Ale je. Po pár sériích začínám svaly opravdu cítit. Je to jako v posilovně. Série a pak pauza. Jen vše mnohem rychleji a intenzivněji. Za chvíli začínám dělat i lehké cviky. Dřepy či rotace. Při největší zátěži, kdy se peru už se značným odporem, je opravdu těžké se vůbec otočit. Elektřina už proudí celým tělem a to mi příjemně vibruje. Připadá mi to trochu jako masáž spojená se cvičením. Něčemu takovému bych ještě půl hodiny zpátky nevěřil. Vše utíká opravdu rychle a je konec. Svaly cítím a i po takové době jsem zpocený. 

Pro koho je EMS vhodné?

Pak si opět dávám roušku. Převlíkám se do svého oblečení a trénink mám za sebou. Bořivoj Drastich mi pak ještě říká, jací lidé k němu třeba chodí. „EMS je skvělé třeba pro lidi, kteří rádi dělají nějaký sport a nemají pak čas na balanční cvičení v posilovně. Takhle si dvakrát týdně zahrají tenis, který je baví a za dvacet minut týdně zde posílí i zbytek těla. EMS pomáhá i lidem, kterým se do posilovny nechce, ale přesto například kvůli sedavému zaměstnání cvičit opravdu potřebují,“ popisuje. Pak se mě ještě ptá jak se cítím a s nadšením vykládá o tom, jaké možnosti tréninku zde můžu do budoucna mít. Mohu si koupit program na deset týdnů, půl roku i rok. 

Teď když tento článek dokončuji další den, tak musím říct, že cítím jak jsem včera cvičil. A to především svaly, které mám oslabené, protože je v posilovně zanedbávám. Třeba takové břicho je opravdu poznat, že včera dostalo zabrat.


Jinde na SrdceMoravy